Rennen in de hitte

Wat op het journaal voor zomerse temperaturen en strandweer versleten wordt, kan voor een hardloper roet in het eten gooien. Hardlopen met de temperaturen van de afgelopen week is zwaar en niet altijd goed. Zelf ondervond ik dat vandaag toen ik iets na tien uur een rondje van acht kilometer ging lopen. Het duurde na het lopen lang voor ik weer enigszins op temperatuur kwam. Oververhitting en uitdroging liggen op de loer bij dit weer.

Wind
Wind is je beste vriend op een warme dag. Een briesje zorgt ervoor dat je zweet makkelijker verdampt, dit zorgt voor afkoeling. Het is een naar gevoel wanneer je in de warmte van tegenwind naar wind in de rug draait. Alsof je op een warme zolderkamer zit en plots begeeft de ventilator het. Zorg daarom dat je tegenwind hebt op het laatste stukje van je hardlooprondje. Hoe langer je loopt, hoe warmer je lichaam namelijk wordt (bij lange afstanden stabiliseert dit overigens wel). Let ook goed op het weer. Als het midden op de dag 25 graden is met een windje, is dat misschien voor je gevoel wel kouder dan aan het eind van de dag 23 graden bij windstilte.

Vocht
Als je rent in de warmte verlies je een hoop vocht door te zweten. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet uitdroogt. Hiervoor drink je vooral in de uren voor het lopen genoeg water. Natuurlijk is het altijd slim om tijdens het lopen een flesje water bij je te hebben, maar het water dat je tijdens het lopen drinkt zal niet meteen kunnen worden opgenomen. Neem na je rondje de tijd om het laatste stuk uit te lopen (wandelen). Tijdens het uitlopen begin je met drinken en om goed te herstellen moet je nog even blijven drinken. Drink overigens géén ijskoud water. Dit geeft je lichaam een klap en omdat je lichaam het koude water op lichaamstemperatuur wil brengen ga je extra warmte produceren. Wielrenner Ivan Basso verloor in 2005 de Ronde van Italië toen hij in elkaar stortte door maagklachten. Hij had tijdens zijn rit een flesje ijskoud water gedronken.

Rustig lopen of niet lopen
Bij hoge temperaturen kan een 'normaal rondje' al een erg grote inspanning zijn. Probeer dus niet je tijden te gaan verbeteren. Als je jezelf uitput is je training voor niks geweest en heeft deze juist averechts gewerkt. Af en toe een weekje rust in je trainingen kan juist goed zijn. Zie je zodoende dat er voor de komende vijf dagen extreme hitte wordt voorspeld die daarna afneemt, dan kan het een goed idee zijn om even rust te nemen. Je zou ook een kort rondje kunnen lopen om toch even te bewegen. Zorg er in ieder geval voor dat je jezelf niet opblaast.

Natuurlijk zijn er topsporters die in de extreme hitte marathons lopen. Denk aan hardlopers in Kenia en Ethiopië, of aan de Olympische Spelen van 2002 in Athene. Dit zijn echter zeer ervaren lopers met een professioneel team om zich heen. Daarnaast wordt de vraag regelmatig gesteld of topsport wel zo gezond is. Als we in oktober aan de start van de Eilandspolderloop staan zal het weer ongetwijfeld anders zijn dan nu, maar wie op tijd begint met trainen kan zichzelf verbazen als het moment daar is.

Tim Hoornweg

Organisatie
Frans van Straalen
Rita Hoogesteijn
Esther van Etten
Paul van Dijk
Emiel Stevens

Vragen?
info@eilandspolderloop.nl

Stichting Eilandspolderloop
KvK nummer 62738690